اقدامات دانشکده علوم پایه و علوم ریاضی

بهینه سازی مصرف آب در دانشکده ها

مقایسه نمودار میزان مصرف آب در دانشکده در طول ماههای مختلف سال و نمودار آمار تعداد غذای سلف سرویس دانشجویی دانشکده علوم پایه نشان می­دهد که بخش زیادی از مصرف آب دانشکده مرتبط با آمار سلف می­باشد.

بخش سلف سرویس دانشجویی

  • مدیریت محترم امور دانشجویی می­تواند با نظارت به کلیه موارد مورد نیاز مصرف آب و بازبینی نحوه مصرف برنامه بهتری برای بهینه­ سازی مصرف آب ارائه نمایند.
  • از آنجا که برای برخی مصارف، آب چاه در نظر گرفته شده است، استفاده از آن در مواردی از جمله شستشوی کف و غیره می­تواند به بهینه­سازی مصرف کمک نماید.
  • آب مورد استفاده در شستشوی برنج یا بسیاری مصارف دیگر، قابلیت استفاده مجدد در اموری نظیر آبیاری و ... را دارد که در حال حاضر هدر می­روند. با طراحی مسیر جداگانه­ و در صورت لزوم پیش­بینی فیلتر می­توان کمک قابل توجهی به این امر کرد.
  • نصب منبع آب مجزا برای سلف سرویس که با پیگیریهای دانشکده در سال گذشته در قسمت آب سرد انجام شده ولی آب گرم هنوز تکمیل نگردیده است و نیاز به نصب کویل در موتورخانه و مراحل دیگری دارد. ضمنا این موضوع باعث قطعی آب در بعدازظهر اکثر روزها در ساختمان شهدای هسته­ای شده بود. میزان دبی آب ورودی دانشکده و کفایت آن نیز قابل بررسی است.
  • در هنگام شستشوی ظروف، پاک کردن چربی و باقیمانده موادغذایی بوسیله دستمال یا ابر باعث استفاده کمتر مایع ظرفشویی و در نتیجه آب و انرژی خواهد شد.
  • عدم استفاده از آب جوش برای یخ­زدایی گوشتهای منجمد، در صورت امکان از شب قبل از فریزر به یخچال منتقل شود (در حال حاضر صورت می­گیرد).
  • عدم استفاده از سلف و انتقال نیروهای شرکتی موجود در سلف به بخشهای دیگر در فصل تابستان
  • اهمیت آموزش کارکنان در زمینه مصرف بهینه انرژی در ایام تابستان

بخش فضای سبز

در سال گذشته چاه پشت ساختمان کوشیار با پیگیری دانشکده جایگزین و احیا شد و دانشکده با داشتن چهار حلقه چاه (پشت ساختمان شهدای هسته­ای، محوطه جلوی انبار، پشت بوفه دانشکده و پشت ساختمان کوشیار) مشکل چندانی برای آبیاری ندارد لیکن جهت بهینه­سازی و صرفه­جویی در انرژی موارد ذیل مورد توجه است:

  • در هیچ شرایطی آبیاری با آب شرب نباید صورت بگیرد و در موارد اضطراری اگر لازم باشد می­بایست پیمانکار فضای سبز آب را با تانکر انتقال دهد.
  • اصلاح روش آبیاری و جایگزینی آبیاری قطره­ای
  • آبیاری فضای سبز در ساعتهای صبح و شب و تغییر شیفت کاری نیروهای فضای سبز به شب کاری
  • اهمیت وجین کردن به موقع علفعای هرز
  • کاشت گیاهانی که مصرف آب کمتری دارند
  • جایگزینی چمن مصنوعی در مجموعه­های ورزشی دانشگاه به جای چمن طبیعی
  • سال گذشته به منظور رفع مشکل انباشته شدن آب در زیرزمین ساختمان آزمایشگاهها، با نظارت دفتر طرحهای عمرانی دانشگاه دو حلقه چاه در دو طرف ساختمان شهدای هسته­ای حفر گردید و با توجه به نصب پمپ کفکش بر روی هریک از چاهها، آب به مسیرهای خروجی و فاضلاب تخلیه می­گردد در صورتی که با نصب دو منبع برای این چاهکها می­توان آن را برای آبیاری ذخیره و استفاده نمود.

بخش تاسیسات

  • نظارت مستمر بر سالم بودن شیرآلات و فلاش تانکها و جلوگیری از هدررفت آب
  • قراردادن بطری آب در فلاش تانکها جهت صرفه­جویی در مصرف آب
  • حذف شیر آبهای محوطه به منظور عدم استفاده از آن در آبیاری (انجام شده است)
  • لوله­کشی و استفاده از آب چاهها در سرویس بهداشتی در صورت داشتن ظرفیت کافی و عدم ایجاد مشکل در آبیاری فضای سبز و حداقل استفاده نمودن

مدیریت و برنامه ­ریزی

  • فرهنگ­سازی مصرف بهینه و صرفه­جویی
  • تشکیل Ngoها وکارگروههایی که در این جهت فعالیت دارند به ویژه در سطح دانشجویی
  • استفاده از توان و ظرفیت علمی کارشناسان و تشکیل کارگروه ممیز انرژی با در اختیار قراردادن تجهیزات لازم جهت برآورد مصرف انرژی دستگاهها و بخشها، اصلاح روشها و ارائه راهکار جهت بهینه­سازی مصرف انرژی و تهیه گزارش
  • هدایت و جمع­آوری آب خروجی کولرهای گازی جهت استفاده در برخی امور
  • برنامه­ریزی معاونت پژوهشی در حوزه  تحقیق و اجرایی کردن روشهای نوین بازیافت و تصفیه آب به ویژه تصفیه آب فاضلاب آزمایشگاهی و طراحی فاضلاب مجزا
  • نصب کنتورهای فرعی برای ساختمانهای دانشگاه
  • طراحی مسیرهای جداگانه تخلیه آب­هایی با قابلیت استفاده مجدد و جلوگیری از ورود آنها به فاضلاب عمومی در طراحی سازه­های جدید عمرانی
  •  

  • صرفه­ جویی­ در مصرف برق

    برخی اقدامات انجام شده:

  • پیگیری و توصیه به تنظیم درجه حرارت کولرهای دانشکده بر روی 24 الی 25 درجه.
  • در سال گذشته ساعت فعالیت آزمایشگاه­های تحقیقاتی در طول تابستان از 20 به 18 تغییر داده شد و از اساتید محترم خواسته شد  بر حضور اول وقت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری در آزمایشگاههای تحقیقاتی نظارت بیشتری داشته باشند.
  • مدیریت بخش کتابخانه،به ویژه در ساعات بعدازظهر که تعداد دانشجویان کمتر است، جهت تجمیع دانشجویان در اطراف یک یا دو کولر و خاموش کردنسایر کولرها.
  • محدود کردن زمان باز بودن نمازخانه دانشکده و جلوگیری از روشن بودن یکسرۀ چراغها و کولرها.
  • خاموش نمودن به موقع  سیستم سرمایشی غیرضروری طبقات و کلاس­های دانشکده.
  • توصیه به همکاران جهت خاموش نمودن روشنایی دستگاههای غیر ضروری، راهروها، آزمایشگاهها و تأسیسات دانشکده به ویژه در ساعتهای غیر اداری. در این راستا از نیروهای شیفت خدمات و حفاظت فیزیکی دانشکده نیز جهت نظارتمستمر بر این امر کمک گرفته می­شود.
  • نصب لامپ های سنسوری در سرویس­های بهداشتی دانشکده.
  • سرویس مرتب کولرها و تأسیسات دانشکده توسط نیروهای شرکت تأسیساتی.
  • تلاش جهت تعیین میزان مصرف انرژی و توان الکتریکی ساختمانها، آزمایشگاهها و دستگاههای مختلف جهت مدیریت بیشتر (در حال انجام)